Sunday 12 February 2017

Sah, Pas belum saman Sarawak Report



Sarawak Report menafikan bahawa Pas telah memulakan tindakan undang-undang terhadap laman web itu kerana mendakwa kepimpinan kanan parti Islam itu menerima RM90 juta daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Sarawak Report membetulkan kenyataan Timblan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man bahawa parti itu telah mengambil tindakan undang-undang terhadap laman web ituSehingga hari ini, kami boleh mengesahkan bahawa Pas belum lagi memulakan sebarang tindakan undang-undang terhadap Sarawak Report," kata Sarawak Report dalam satu kenyataan.

Pihaknya menegaskan demikian sebagai membetulkan kenyataan Timbalan Presiden Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man Jumaat lalu bahawa parti itu akan mengambil tindakan undang-undang terhadap bekas Naib Presiden Pas Datuk Husam Musa seperti yang dilakukan terhadap Sarawak Report.


Husam menerusi satu klip video ceramahnya yang kini ditularkan melalui media sosial mendakwa Pas menerima wang RM90 juta daripada Umno seperti didedahkan Sarawak Report.

Beliau juga mendakwa wang itu disalurkan melalui sebuah bank tempatan, Affin Bank.

Mengulas lanjut, Sarawak Report yang berpengkalan di UK berkata, dua bulan lalu seorang pimpinan Pas menghantar surat tuntutan melalui peguam di United Kingdom (UK) mengandungi tuntutan agar Sarawak Report menarik balik artikel yang didakwa memfitnah parti itu.

Sarawak Report mendakwa sejumlah RM90 juta dipercayai dimasukkan ke akaun pimpinan kanan Pas.

Transaksi itu, katanya, antara usaha Najib untuk memikat kepimpinan Pas agar menyokong Barisan Nasional dan Umno.

Walau bagaimanapun, Pas tidak mengambil apa-apa tindakan selepas seminggu tuntutan itu dibuat.

"Membayar seorang peguam untuk menulis surat adalah tidak sama dengan mengambil tindakan undang-undang," jelas Sarawak Report.

Justeru pihaknya berpandangan, Pas tidak mempunyai fakta yang cukup untuk menyaman Sarawak Report.

"Selepas dua bulan berlalu, kami menganngap Pas menipu. Kami mengesyaki peguam Pas sendiri sudah memberi nasihat yang sama, menjelaskan kegagalannya untuk memfailkan writ," katanya lagi.

Sarawak Report juga menasihatkan ahli Pas yang mendakwa bahawa parti Islam itu telah memfailkan saman terhadap laman web itu agar meneliti semula dakwaan itu.

"Bolehkah mereka bercakap bohong di bawah undang-undang hudud yang sedang diperjuangkan.

"Pas juga perlu mengambil kira kos memulakan saman fitnah di UK, ang menelan berjuta-juta ringgit, sudah pasti ahlinya mahu tahu di mana mereka mendapat wang itu?" katanya.


EmoticonEmoticon