Sunday 12 February 2017

Perdana Menteri Israel disiasat berhubung skandal kapal selam


PEGAWAI undang-undang paling senior Israel mengarahkan satu siasatan terhadap dakwaan penglibatan orang paling kanan kepercayaan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dengan skandal perjanjian pembelian kapal selam buatan Jerman.



Skandal yang telah menjadi tajuk berita utama di dada-dada akhbar dan pelbagai sumber berita Israel selama berhari-hari itu melibatkan dakwaan konflik kepentingan yang serius di dalam pembelian kapal selam tersebut.

Peguam peribadi Netanyahu, David Shimron didakwa telah mewakili sebuah pengilang senjata Jerman untuk membina sejumlah kapal selam dalam masa yang sama Netanyahu pula mendesak pembelian kapal selam tersebut untuk kegunaan negara Israel.

Netanyahu juga didakwa telah membeli kapal selam yang baru untuk Tentera Laut Israel walaupun pembelian itu mendapat bantahan menteri pertahanan negara itu.

Pada hari Rabu lalu, siaran televisyen tempatan Israel, Channel 10 mendedahkan satu email yang didakwa menjadi bukti bahawa Shimron menggunakan hubungan rapatnya dengan Netanyahu untuk melobi kilang yang membuat kapal selam tersebut melalui sekurang-kurangnya seorang pegawai pertahanan.

Menurut laporan media Israel, siasatan itu juga berdasarkan maklumat baru yang terdedah daripada hasil siasatan terhadap seorang egawai senior yang ditahan minggu lalu atas tuduhan-tuduhan rasuah.

Anda boleh baca laporan lanjut di sini — The Guardian

Israel perdana menteri BN (Benjamin Netanyahu) disiasat kerana terlibat skandal kapal selam, di Malaysia siapa siasat perdana menteri kena selam.


EmoticonEmoticon