Monday, 15 May 2017

Pengeluar mahu naikkan harga gula 40 sen sekilo



MSM Malaysia Holdings Bhd dilapor masih berunding dengan kerajaan untuk menaikkan harga gula tempatan sebanyak 40 sen sekilogram bagi memastikan keuntungan syarikat itu tahun ini.

Presiden kumpulan merangkap ketua pegawai eksekutif Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) Datuk Zakaria Arshad berkata harga gula mentah yang tidak stabil, ditambah lagi prestasi semasa ringgit menjadikan 2017 sebagai tahun yang amat mencabar.

“Susulan turun naik harga gula mentah, kerajaan patut menaikkan harga jualan sebanyak 40 sen sekilogram,” beliau dilapor sebagai berkata kepada pemberita selepas perhimpunan tahunan MSN Malaysia di Kuala Lumpur hari ini.

Khairy sambut baik kerjasama Umno-PAS tapi bimbang hubungan BN


Ketua Pemuda Umno juga berkata BN sentiasa bersedia pertandingan 1 lawan 1 walaupun pembangkang berpecah.


PUTRAJAYA: Khairy Jamaluddin berkata beliau menyambut baik cadangan kerjasama Umno-PAS tetapi mahu ia dikaji secara mendalam terlebih dahulu.

Ketua Pemuda Umno itu berkata 2 perkara utama yang perlu dilihat adalah asas kerjasama dan sama ada ia menjejaskan hubungan dengan parti komponen BN.
“Ia mesti diperhalusi dari segi apakah asas kerjasama – ini paling utama.

“Jika ia untuk kita terus berjuang atas isu besar membabitkan negara yang ada kaitan dengan orang Melayu dan Islam, dan tidak menjejaskan hubungan dengan rakan dalam BN, kita boleh bincang dan terokai cadangan itu,” katanya ditemui pemberita di Putrajaya hari ini.

Mursyidul Am PAS Hashim Jasin baru-baru ini tidak menolak kemungkinan Umno dan PAS menjalinkan “tahaluf siyasi”, istilah yang digunakan pemimpin PAS untuk menggambarkan kerjasama antara parti politik berlainan ideologi.

“Kita bersedia bertahaluf siyasi bukan sahaja dengan Umno tetapi dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) lain termasuk Parti Cinta Malaysia (PCM) yang telah menunjukkan minat,” katanya semalam merujuk sebuah parti kecil berpengkalan di Pulau Pinang.

Khairy yang juga menteri belia dan sukan berkata Umno tetap mengutamakan hubungan sedia ada dengan parti komponen BN.

“Kita tidak mahu sebarang kerjasama dengan PAS, walaupun positif namun menjejaskan hubungan kita dengan parti komponen,” katanya.

Sebelum ini, parti komponen BN termasuk MCA, MIC dan beberapa sekutu BN di Sabah dan Sarawak dilihat tidak senang dengan hubungan mesra Umno dengan PAS, terutama dalam menyokong pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965.

PAS dan Umno sejak kebelakangan ini berkongsi pentas dalam beberapa isu sejagat, termasuk dalam membantu etnik Rohingya akhir tahun lalu.

Minggu lalu, PAS secara rasmi memutuskan segala hubungan dengan PKR, menjadikan parti itu tidak ada apa-apa hubungan dengan parti yang menerajui kerajaan negeri Selangor yang turut disertai PAS.

Ketika ditanya tentang kemungkinan berlaku 3 penjuru dalam PRU akan datang ekoran perkembangan itu, Khairy berkata BN menjadikan “1 lawan 1” sebagai asas membuat persediaan.
“Jika kita buat simulasi tiga penjuru, kita berada dalam situasi terlalu selesa (berdasarkan keputusan PRK) Sungai Besar dan Kuala Kangsar. Ia akan memberikan maklumat yang salah.

“Saya percaya persiapan BN adalah untuk 1 lawan 1. Jika berlaku 3 penjuru, ia tiada kaitan dengan kita,” katanya.

Kalau Menetap Rumah Mertua Selepas Kahwin Baik Jangan Kahwin


Masa BF ajak kahwin then cakap nak tinggal dulu di rumah parents sementara nak kumpul duit menyewa itu, yang setuju dah kenapa?

Sedangkan bukan tak tahu Islam sangatlah menegaskan bila sudah berkahwin, berpisahlah bumbung daripada keluarga. Korang rasa kenapa?

Wanita-wanita, kalau BF ajak duduk rumah parents mereka selepas kahwin. sama macam korang hulur tengkuk korang untuk dipenggal. Faham tak?

Mula-mula okey, lama-lama keruh. Patutlah sebelum jadi keruh itulah bawa diri cepat keluar dari rumah itu.

Selepas berkawan dengan BF aku, setahun kemudian dia ajak kahwin. Perkara pertama yang aku tanya adalah nak duduk di mana selepas berkahwin?

Aku tak ada nak bersweet-sweet plan anak berapa orang, nama anak apa, yada-yada-yada. Dok cerita-cerita berangan buat apa? Face the reality.

Untuk membina keluar baru, perkara asas tentunya sebuah rumah untuk tinggal dan bina bersama. Bukan nak suruh mata duitan kena beli rumah dulu ke apa, menyewa dulu pun okey.

Tak kisahlah tidur bertilam toto atau makan nasi dengan kicap sekalipun.

Nak bina keluarga, keluar dari rumah family. Aku sangat bertegas dalam hal ini sebab adik beradik aku ramai. Aku pun berkongsi bilik dengan adik perempuan.

Mak aku memang bertegas kalau anak-anak dah kahwin, sila pindah keluar untuk adik-adik yang lain dapat bilik sendiri.

Aku faham maksud mak. bukan dia nak menghalau tetapi dia nak kita suami isteri ini ada tanggungjawab. Jadi, dua bulan sebelum majlis kahwin, suami aku dah bayar deposit rumah sewa siap-siap.

Pindahkan sikit-sikit barang aku dari rumah keluarga, cuma tinggalkan sikit-sikit saja pakaian yang nak dipakai.

Ada juga masa beraya di rumah bakal mentua. Bapa dia cakap dengan aku, tak payah membazir menyewa, duduk saja di rumah dia sebab ada banyak bilik kosong, kononnyalah.

Memanglah banyak bilik kosng sebab abang dan kakak dia sudah berkahwin dan tinggal di negeri yang berbeza. Dua lagi adik dia di asrama. Yang tinggal di rumah itu cuma adik perempuan dan seorang adik lelaki.

Aku senyum saja tetapi dengan suami aku cakap terus terang yang aku tak nak. Sebab apa? Nanti bila time cuti sekolah ke, dah sah-sahlah rumah itu penuh dengan yang dah kahwin itu pun balik jenguk mak dia. Habis kau rasa kau boleh selesa ke?

Terus terang kalau kena menetap rumah mentua selepas kahwin, baik tak payah kahwin dulu! Baik duduk rumah mak bapak aku saja, lagi selesa. Tolong jangan jadikan gaji kecil sebagai alasan untuk melepaskan tanggungjawab dalam menyediakan tempat tinggal untuk isteri.

Suami aku pun, gaji pokok hanya tiga angka masa nak kahwin. Maka selepas bertunang, kami tak selalu keluar. Tiga bulan sekali baru jumpa. Dia pulun overtime (OT) banyak-banyak sebab tahu nak ambil anak orang. Pandai-pandailah dia cari jalan. Aku pun tak demand rumah itu mesti tersedia semua.

Awal kahwin mesin basuh pun tak ada. Menyentallah aku basuh pakaian menggunakan tangan. Tapi tak apa, asalkan bukan serumah dengan mentua.

Jangan salah faham ye, bukan aku tak suka dengan ibu mentua. Aku rapat dengan mereka dan ipar-ipar semua dan sebab nak menjaga hubungan rapat itulah aku tak nak duduk sebumbung.

Lagipun cara kita dibesarkan memang tidak sama. Dah kalau kau membesar seperti angsa yang cantik serba serbi bersih sempurna, kemudian kau masuk dalam keluarga yang macam ayam jenis berak merata, nak tak nak kau kenalah jadi ayam sama!

Kalau setakat hidup berdua pun tak mampu nak sediakan rumah, nanti anak dah tiga pun belum tentu ada rumah. Maka malam-malam dok berhimpitlah kau lima beranak dalam bilik sama.

Di situlah baju kau, baju anak-anak kau, tak rimas ke? Kalau rumah mentua sebesar rumah Yusof Haslam okeylah, tingkat rumah lagi banyak dari jumlah anak.

Ini tidak, dah tahu jumlah bilik pun tak sebanyak jumlah anak-anak yang ada, kau pula ada hati nak menyempit lagi dalam rumah itu? Itu bukan kata susah senang sama tetapi cari penyakit.

Maaflah wanita semua sebab aku sangat menyampah baca kisah menantu yang hidup derita di rumah mentua. Sebab bagi aku, kau yang pilih jalan itu pada awalnya, jadi kenapa nak mengeluh?

Tuk apa disalahkan keluarga mentua sebab yang salah adalah awak dan suami awak yang bimbang untuk bina keluarga dalam rumah yang mana awak sendiri boleh jadi surinya.

Konon duduk rumah family sementara tetapi sampai bila? Tunggu apa? Tunggu hujan emas dari langit ke? Last-last kau mereput di rumah itu meratapi nasib sedangkan kau yang menempah maut.

Aku ada kawan yang nasibnya begitu Orang jauh pantai timur, BF orang Selangor. Puas aku nasihat tetapi nak kahwin juga, kemudian tinggal dengan mentua.

Sekarang? Dah lima tahun mereka berkahwin, kurus kering dibuatnya. Hidup makan hati, makan tengah hari jangan cakaplah. Hari-hari bawa bekal.

Kadang-kadang nasi kosong dengan telur goreng saja. Kadang-kadang sayur kubis semata-mata. Dari raut wajah pun boleh tahulah yang dia tidak gembira sebab zaman anak dara menyewa dengan kawan-kawan lagi gembira aku tengok.

Paling aku kasihan kita ni ada mak. Kadang-kadang mak teringin nak berjalan menjenguk menantu dan cucu. Jadi bila mak dia datang sini, bukannya datang rumah anak tetapi ke rumah besan. Tak ke kasihan?

Sekian confession berserta nasihat daripada akak yang sudah 11 tahun berumahtangga. Alhamdulillah bahagia dan sudah berjaya membeli rumah sendiri. – Lina

Dituduh Punca Perpecahan Pakatan Rakyat, PAS Senaraikan Pengkhianatan PKR - Berikut Senarai Penuh.

Senarai khianat PKR kepada PAS


LANCANG sekali Pakatan Harapan (PH) melemparkan fitnah dan menuding jari kepada PAS sebagai penyebab dalam pelbagai hiruk-pikuk politik dengan memangsakan serta meletakkan PAS di kandang pesalah. PKR yang merupakan rakan tahaluf PAS paling lama turut bersorak dan bertepuk tangan membuli PAS supaya akur dan mengikut telunjuk angkuh DAP dan PAN.

Malah, PKR tergamak bersekongkol dengan mereka itu yang cuba mencampuri urusan dasar, termasuk menyerang dan melemahkan PAS. Sedangkan, PAS atas kesabaran, kejujuran dan semangat setiakawan sanggup jatuh bangun bersama demi dakwah dan membimbing rakannya agar dapat membawa perubahan dalam politik dan pemerintahan negara.

Sedari awal tersingkirnya Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri, pimpinan PAS paling awal mengatur kebangkitan rakyat menerusi Gerak dan memberdayakan parti itu. Malah, dibela Anwar untuk diadili secara enar dari pelbagai pertuduhan berkait salah laku moral dan tuduhan agen asing termasuk penganiayaan atas dirinya.

Malangnya PKR begitu cepat lupa diri, angkuh dan pragmatik hingga memerlukan PAS menilai semula pertimbangan syariat berkaitan ‘Tahaluf Siyasi’ setelah berlaku pelanggaran syarat oleh PKR. Maka sebagai menjawab tuduhan dan gambaran buruk pernah diberikan, dinyatakan di sini hakikat sebenar tindak tanduk PKR terhadap PAS:

April 2013: Bersikap keras terhadap PAS dalam pembahagian beberapa kerusi hingga berlaku pertembungan dan sewenang-wenangnya meletakkan calon daripada parti lain yang bukan merupakan rakan dalam Pakatan Rakyat tanpa perbincangan dan persetujuan bersama.

April 2013: Laksamana Pertama (B) TLDM, Mohamad Imran Abd Hamid yang menyertai PAS pada 7 Oktober 2011 diambil PKR sebagai calon PRU13 Parlimen Lumut. Tindakan ‘mencuri’ ahli PAS juga berlaku di negeri lain melibatkan pengambilan sebagai calon PRU.

Disember 2013: PKR kononnya telah menasihati, tetapi dilihat sekadar membiarkan bekas calonnya di Dun Bukit Besi, Mohd Shamsul Mat Amin menyaman Presiden PAS. Malah, perkara itu digembar-gemburkan Shamsul ketika PAS mahu memberi tumpuan kepada PRK Kuala Besut yang dilihat cuba menjejas dan mensabotaj PAS.

Januari 2014: ‘Langkah Kajang’ adalah konspirasi menjatuhkan MB Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (TSKI) dan digerakkan tanpa pengetahuan PAS. PAS melihat tiada alasan syarak untuk TSKI digantikan dan ia berunsur manipulasi yang boleh menggoyah kestabilan kerajaan negeri. Mandat rakyat bagai dipermainkan dan tumpuan masa serta wang dihabiskan untuk ‘politiking’ pilihan raya yang disengajakan.

Mac 2014: Hasrat awal memicu Penasihat Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi ‘loncatan’ ke Putrajaya bertukar ‘tragedi’ oleh kes mahkamah. Pencalonan diganti dengan Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail (WAWI) dan beliau memenangi PRK itu. PAS walaupun tidak bersetuju dengan tindak tanduk PKR tapi tetap menurunkan jentera atas tuntutan tahaluf.

Julai 2014: Detik krisis politik Selangor memuncak dan pelbagai skandal dihadapkan terhadap TSKI oleh partinya sendiri dan Dun digambarkan menyokong WAWI. Namun, syarak mengikat PAS untuk tidak bersetuju WAWI dirintis ke jawatan MB.

Ogos 2014: Istana juga tidak memperkenan, menyebabkan berlaku ‘penderhakaan’ terhadap titah yang mengundang murka Sultan. Tetapi akhirnya TSKI menawarkan meletak jawatan. Tindakan PAS menamakan beberapa calon dikhianati ‘agen’ pro-PKR di dalam PAS.

September 2014: Berada di kedudukan baharu sebagai MB Selangor, Mohamed Azmin Ali bertindak mengurangkan kouta PAS dari seramai empat Exco yang diperuntukkan sebelum itu kepada hanya tiga Exco. Malah, penggiliran jawatan Senator kepada PAS untuk penggal itu juga tidak diberikan.

September 2014: PKR banyak dilihat beriringan dengan DAP yang menunjukkan sikap keras parti cauvinis itu kepada PAS khususnya kepada Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang termasuk dilihat membayangi beberapa pimpinan PAS yang jelas menunjukkan sikap pro-Anwar/PKR dan DAP. Banyak kenyataan dan tindakan yang sengaja mencampuri atau mempengaruhi urusan dalaman PAS.

12 Oktober 2014: Pesta arak Octoberfest tetap dilangsungkan di Selangor dengan turut dihadiri oleh pimpinan dari DAP dan PKR yang seolah-olah mencabar sensitiviti agama dan bantahan dikemukakan oleh PAS.

17 Mac 2015: PKR menggunakan alasan ‘Fiqh al-Awlawiyat’ untuk tidak menyokong Enakmen Kanun Jenayah Syariah II Kelantan dan mengarahkan Adun PKR Guchil, Roslan Puteh supaya tidak menyertai perbahasan dan mengundi. PKR memberi alasan rasmi bahawa memperbetul ketidakadilan dan membela kebajikan lebih utama dari melaksana undang-undang hudud.

11 September 2015: Kejadian ‘curi’ ahli berulang apabila WAWI mengumumkan penyertaan bekas Setiausaha Agung PAS, Datuk Kamaruddin Jaafar dan mantan MB Selangor, Tan Sri Muhammad Muhammad Taib ke dalam PKR. Kamaruddin yang juga Ahli Parlimen Tumpat dilantik sebagai Pengarah Politik & Dasar PKR.

22 September 2015: PKR turut bersama DAP dan PAN membentuk koalisi baru iaitu PH dan mengabaikan PAS. Bahkan, banyak menyertai gabungan itu dalam memberikan reputasi negatif terhadap PAS dalam pelbagai tindakan dan rentak politik. Juga memanipulasi dan mensensasikan pendekatan-pendekatan politik PAS hingga mengundang salah faham.

Januari 2016: PKR dan PAN mengatur siri ceramah bersama di Kelantan yang kandungannya berkisar gugatan, ancaman dan serangan ke atas kedudukan PAS di negeri itu serta Kerajaan Negeri Kelantan pimpinan PAS antaranya melibatkan:
• 15 Januari > Dato’ Kamaruddin Jaafar, Azan Ismail dan Siti Aishah Shaik Ismail (Tumpat);
• 16 Januari > Rafizi Ramli (Pasir Mas & Ketereh);
• 20 Januari > Dato’ Abdullah Sani Abdul Hamid dan Wan Ji Wan Husin (Tumpat).
Walhal pada 13 Januari, Setiausaha PAS Kelantan, Dato’ Che Abdullah Md Nawi mengutus surat rasmi kepada Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli supaya PKR tidak menerima jemputan ceramah bersama PAN di Kelantan kerana pendirian berterusan PAN untuk menjatuhkan PAS di Kelantan.

April 2016: PRN Sarawak menyaksikan persekutuan PH melibatkan DAP, PKR dan PAN turut sinikal dan mensasarkan PAS seolah-olah musuh mereka sebagaimana BN. PKR sedikitpun tidak menunjukkan diri mereka sebagai rakan tahaluf PAS.

Mei 2016: Pemimpin PKR mempertikai Usul RUU Persendirian Pindaan Akta 355 dengan skeptikal bahawa ia bermotif politik apabila mengaitkannya dengan kempen PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar serta Muktamar PAS. Lidah rasmi PKR, Suara Keadilan pula meletuskan persepsi apabila mengaitkannya sebagai usaha PAS melepaskan BN dari belenggu isu 1MDB. Perlekehan dan sinikal itu sekali gus meremehkan usaha PAS untuk memartabatkan perundangan berkaitan.

Jun 2016: PKR bukan sahaja memberi sokongan dan bantuan penuh kepada PAN dalam PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar yang merupakan kerusi tradisi ditandingi PAS, malah memburuk-burukkan PAS dalam kempen. MB Selangor juga melontarkan nada amaran dan mengambil tindakan berbentuk ugutan kepada Exco PAS. Suara Keadilan pula memainkan sentimen secara batu api bernada ancaman terhadap hubungan dengan PAS. Memperlekehkan usaha memperjuangkan hudud dan merendah-rendahkan Presiden PAS. – HARAKAHDAILY 14/5/2017

Awas, 5 Penyakit Bakal Menyerang Anda Jika Selalu Pakai Seluar Ketat!



Celana ketat bukan hal yang asing lagi di kalangan fashionita saat ini, termasuk kamu kan? Mulai dari legging jeans, skinny jeans, sampai celana pensil pun udah menjadi bagian dari fashion sehari-hari. Rasanya nggak pede kalau pakai celana yang kedombrongan, dan sebaliknya justru pede banget kalau pakai celana yang serba mepet.

Tapi ternyata, bahaya besar sedang mengancam kamu lho kalau kamu terus-terusan pakai celana ketat sebagai fashion style setiap hari. Apa aja itu?

1. Sering kesemutan

Efek pertama yang bakal kamu rasakan ketika pakai celana ketat adalah kesemutan. Tapi kesemutan ini bukan kesemutan biasa lho, melainkan kesemutan tingkat ganas dimana kaki akan terasa terbakar, panas, hingga mati rasa. Kejadian ini pun berulang dan sering terjadi. Para peneliti mengungkapkan bahwa hal ini terjadi akibat efek tekanan dan juga metabolisme yang terganggu akibat celana ketat.


2. Penyumbatan pembuluh darah

Celana yang terlalu ketat juga bisa menimbulkan reaksi kurang baik terhadap pembukuh darah. Pembuluh darah yang harusnya mengalirkan darah ke seluruh tubuh dengan lancar jadi terganggu gara-gara celana yang mepet. Gak heran kalau penyumbatan pembuluh darah akan menyerangmu ketika kamu masih nekat juga pakai celana ketat.

3. Muncul jamur

Jamur sangat senang muncul di tempat-tempat yang lembap dan sempit, termasuk di area perut bawah sampai selangkangan yang tertutup celana ketat. Jamur ini akan berkembang biak sangat cepat dan tentu mengganggu kesehatanmu. Kulit yang sulit bernapas-lah yang jadi penyebab utama timbulnya jamur akibat sering pakai celana ketat.

4. Mandul

Waduh kalau efek yang satu ini emang terdengar serem, tapi emang beneran nyata lho! Sebuah penelitian di Inggris mengungkapkan bahwa kemandulan pada laki-laki dan perempuan salah satunya disebabkan oleh celana ketat yang dipakai selama bertahun-tahun. Jadi efek negatif dari celana ketat nggak cuma terjadi dalam jangka pendek aja, tapi juga ada akibat jangka panjang yang merugikanmu.

5. Kanser

Terakhir yang nggak kalah serem, celana ketat juga bisa memicu kanker ganas yang bernama melanoma. Kanker ganas ini disebabkan oleh sinar UV yang terkena tubuh yang tertutup pakaian ketat. Tanda awal penyakit ini tampak rigan, kayak muncul bulatan hitam kecil di sal;h satu bagian tubuh yang lama-lama akan menyebar ke sekujur tubuh. Dan kalau udah terlanjur terkena penyakit ini, akan sulit buat disembuhkan. Duh serem kan?

 Buat pengetahuan korang, seluar ketat metat ni dikenali sebagai hipster

+ Lelaki yang pakai seluar ketat tu gay kah ?
+ Lelaki yang pakai seluar ketat tu metroseksual kah ?
+ Lelaki yang pakai seluar ketat tu maskulin kah ?
+ Lelaki yang pakai seluar ketat tu rasa diri dia hensem kah?

Kalau korang lelaki yang suka pakai seluar ketat metat tu boleh la bagi jawapan ya..setahu aku kalau lelaki pakai seluar ketat ni, orang akan cop dia sebagai bapok.

Hukum Memakai Seluar Ketat

Soalan : Assalamualaikum, saya nak tanya apakah hukum seorang lelaki yang terlibat dalam sukan lumba basikal memakai seluar ketat tetapi panjang sampai ke buku lali. Boleh dikatakan seluar tu ikut bentuk tubuh lelaki yang memakainya. Sekian terima kasih.....dari Kulim, Kedah.

Jawapan :
Haram atas perempuan memakai seluar ketat hingga menampakkan bentuk punggung atau pahanya.
Ada pun kaum lelaki maka hukumnya adalah makruh tetapi jika menampakkan bentuk alat sulitnya maka tidak sunyi hukumnya dari haram, wallahua'lam. 

Sunday, 14 May 2017

Perempuan Tidak Perlu Wali Untuk Berkahwin- Zainab


RAKYAT Malaysia mempertikaikan wakil “ulama Perempuan” dari Malaysia ke Kongres Ulama Perempuan Indonesia (KUPI) yang berlangsung baru-baru ini di kota Cirebon, Indonesia. Kongres tersebut mengumpulkan lebih 252 wakil negara-negara dan para ‘ulama perempuan’ antarabangsa.

Program menjemput Zainah binti Anwar sebagai wakil Ulama Perempuan Malaysia. Berucap pada hari pertama pembentangan, Zainah Anwar menekankan peranan wanita di dalam Islam.

Layak kah beliau menjadi wakil ulama perempuan dari Malaysia dengan penampilan yang tidak menepati seorang ulama? Oleh itu atas tujuan apa program tersebut menjemput beliau? Adakah untuk memperbodohkan umat Islam?

Beliau menyentuh tentang praktis dikebanyakan negara Islam lain yang tidak memerlukan keizinan wali untuk membolehkan mana-mana wanita untuk bernikah.

Cadangan beliau ini konsisten dengan cadangan yang pernah ditulis beliau dan dikemukakan di dalam laporan kedua dari NGO di Malaysia mengenai Konvensyen berkaitan Penghapusan segala Bentuk Diskriminasi terhadap Wanita (CEDAW).

“Kami ingin membangun kepercayaan perempuan bahwa dalam Islam tidak ada diskriminasi, justru menjunjung tinggi peran perempuan.

Karena itu kami juga mendorong penerapan CEDAW (Convention on Elimination of All Forms of Discrimation Againts Women – Konvensi Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi terhadap Perempuan) di beberapa negara yang masih memegang hukum syariah,” katanya sebagaimana yang dilaporkan di dalam laman web Kongres Ulama Perempuan Indonesia. CEDAW atau Convention on Elimination of All Forms of Discrimation Againts Women sepertimana yang disebutkan oleh Zainah Anwar, menuntut komitmen negara-negara yang terlibat untuk memberi perhatian kepada perkara-perkara berkenaan hak asasi wanita dan membuang semua bentuk perkara yang dilihat sebagai amalan yang mendiskriminasi wanita di setiap negara.

Zainah Anwar turut pernah terlibat di dalam penghasilan Laporan Alternatif Pertubuhan-pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Malaysia bagi menilai progres kerajaan dalam melaksanakan Konvensyen berkaitan Penghapusan segala Bentuk Diskriminasi terhadap Wanita (CEDAW).

(1) Laporan dicetak melalui sumbangan kewangan Suruhanjaya Tinggi Kanada di Kuala Lumpur antara lain, menekankan kepada perubahan-perubahan melalui tuntutan seperti menuntut supaya mana-mana undang-undang yang bersifat anakronistik seperti Seksyen 498 , kesalahan “melarikan isteri orang”, dipinda.

Laporan alternatif itu turut menuntut supaya keizinan wali bagi mana-mana wanita yang ingin bernikah dipinda. Seorang wanita seharusnya tidak memerlukan kebenaran dari seorang wali bagi memasuki alam perkahwinan.

Seksyen 13 bagi undang-undang keluarga Islam perlu dipinda menurut cadangan Laporan Alternatif tersebut. Begitu juga dengan hak golongan transgender dan pengamal LGBT, yang dikatakan didiskriminasi melalui undang-undang sivil dan syariah yang sedia ada.

Hak golongan ini turut dilaporkan sebagai ditindas oleh keputusan-keputusan fatwa di dalam negara.

Laporan turut menyatakan Fatwa kebangsaan mendiskriminasi wanita. Menurut Laporan Alternatif tersebut, buat masa ini, kekuasaan wanita ke atas tubuh badan mereka sedang “diancam” oleh fatwa-fatwa tertentu yang mempunyai unsur-unsur kawalan yang tidak munasabah.

Fatwa mengenai amalan berkhatan di kalangan wanita Fatwa yang dikeluarkan sekitar 21-23 April 2009 telah dilihat bercanggah dengan Artikel 5(a) CEDAW.

Fatwa mengharamkan pembedahan tukar jantina Wanita dan lelaki transgender di negara ini sehingga golongan ini terpaksa berhadapan dengan pelbagai bentuk diskriminasi turut disebut sebagai perkara yang bercanggah dengan CEDAW.

Kongres yang mengumpulkan para ulama perempuan dari seluruh dunia, turut dihadiri beberapa wakil dari Malaysia.

Nama wakil Malaysia yang tersenarai di dalam daftar hadir adalah Norhayati Kaprawi, Prof Madya Dr Nur Izura Udzir, Azareena Abdul Aziz dan Rozana Mohd Isa dari SIS Forum Malaysia, Azka Annisa dari Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Mohammad Afiq Bin Mohamad Nor (Afiq M Noor), Nor ‘Ashikin binti Mat Said dari Pertubuhan Kebajikan Darul Wardah Malaysia, Prof Datin Raihanah binti Hj Abdullah dari Universiti Malaya, Qisti Robhati dari Universiti Malaya, Siti Nur Sakinah Binti Ahmad Budiman dari Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Fatin Nur Majdina Binti Nordin, Hazlina Abd Razak.

Juga turut kelihatan hadir ialah Zuriani Zonneveld, composer wanita yang pernah menerbitkan album artis-artis terkenal Malaysia seperti Ziana Zain, Aisyah, Fauziah Latif dan ramai lagi.

Zuriani Zonneveld yang dikenali juga sebagai Ani Zonneveld merupakan Presiden Muslim For Progressive Values (MPV) yang berpusat di Amerika.

Nampaknya Zainab Anwar ini dijemput untuk merosakan Islam.

Air Sungai dan Laut bertukar hitam di Melaka gara-gara Najis Babi



PENCEMARAN najis babi di Sungai Tuang, Melaka bukanlah satu isu baru malah ia sudah berlaku sejak berpuluh tahun. Namun sampai sekarang masalah tersebut masih tidak dapat diatasi.

Tahap pencemaran sungai bukan alang kepalang, malah sudah sampai ke tahap air sungai bertukar kepada warna hitam.

Foto yang diambil dari udara menunjukkan pencemaran najis babi telah mengakibatkan air yang mengalir dari Sungai Paya Mengkuang berwarna hitam, bukan itu sahaja, Sinar Harian melaporkan ia turut mengeluarkan bau busuk dan meloyakan.

Lihat foto berikut, air najis babi ini bukan sahaja mencemarkan sungai malah turut mencemarkan kawasan pantai yang menjadi tempat tarikan pelancong.



Pelik bin hairan, sudah berpuluh tahun pencemaran najis babi ini berlaku, namun sehingga ke hari ini kerajaan negeri Melaka dari zaman Ali Rustam sampailah kepada Idris Haron (sudah hampir habis penggal) masih tak dapat selesaikan masaalah ini.



Adakah pihak di kerajaan negeri yang sepatutnya menyelesaikan masaalah ini sudah 'kenyang' makan habuan daripada penternak babi?



Jika tidak masakan bau busuk yang begitu meloyakan, ditambah warna air di sungai dan pantai yang sudah berwarna hitam akibat najis babi pun masih tiada tindakan diambil.



Pencemaran najis babi (najis mughalazah) sudah sampai macam ni malah sudah berlaku berpuluh tahun pun kerajaan negeri Melaka tak ambil tindakan.

Kalau tak kerana kenyang makan rasuah tauke babi apa lagi penjelasan yang boleh diberi?

Adakah kerajaan negeri Melaka nak tukar nama negeri kepada Melaka darul babi?

Saturday, 13 May 2017

Pendedahan Cerita Sebenar Pemecatan Ujang, Oleh Individu Yang Pernah Bekerja Dengannya





Pada minggu lalu, kami ada berkongsikan beberapa artikel berkaitan isu Ujang dibuang kerja tanpa notis. Melalui facebook miliknya, Ujang telah memaparkan sms yang diterima akibat pemecatan beliau.

Syarikat yang diberi hak untuk menerbitkan Majalah Upin Ipin iaitu Nyla Sdn Bhd telah menamatkan penerbitan Majalah Upin Ipin. ## kami syak syarikat LCP telah menamatkan kontrak dengan syarikat ini disebabkan isu Ujang baru baru ini.

Satu perbualan tentang isu Ujang telah didedahkan di Media Sosial. Menurut individu itu, Ujang telah memutar belitkan statement tentang bayaran yang diperolehi. 15k yang dimaksudkan bukan lah payment bulanan yang diberitahu oleh Ujang tetapi one time payment yang diminta ketika pihak Nyla Sdn Bhd memberikan tawaran kerja.

Kesian juga dekat staff Nyla ni. Tak pasal pasal job Majalah Upin Ipin dah diberhentikan. Entah la benda ni staff Nyla dengan LCP je yang arif.





Sumber : Amazing Nara

Friday, 12 May 2017

Menteri ‘hairan’ Tiada Orang Puji Harga Minyak Turun


Hamzah Zainudin berharap pengguna jelas bahawa kerajaan tidak boleh mengekalkan harga minyak selama-lamanya.


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Hamzah Zainudin ‘hairan’ dengan sikap pengkritik yang bising apabila harga minyak naik tetapi membisu pula apabila ia turun.

“Pasal petrol ini saya hairan sesetengah orang ini kan bila harga naik 3 sen, macam-macam dia cerita. Bila turun seminggu, 2 minggu, 3 minggu berturut-turut turun senyap sahaja,” kata menteri perdagangan dalam negeri, koperasi dan kepenggunaan itu hari ini.

Bercakap pada sidang media selepas merasmikan program kesedaran Akta Syarikat 2016, Hamzah berharap pengguna jelas bahawa kerajaan tidak boleh mengekalkan harga minyak selama-lamanya kerana pengaruh pasaran.

“Sudah tentu harga akan naik. Apabila sampai ke permintaan dan penawaran ini, bukan saya yang tentukan minyak di pasaran dunia,” katanya.
“Tak seperti (naib presiden PKR) Rafizi Ramli cakap ada cukai sana, ada cukai sini. Mengarut semua,” katanya.

Mengulas mengenai dakwaan banyak stesen minyak ditutup selepas pelaksanaan mekanisme penetapan harga, Hamzah menyerahkan kepada kebijaksanaan pengusaha minyak untuk memajukan perniagaan masing-masing.

Presiden Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM) Datuk Khairul Annuar dilaporkan berkata antara 30 hingga 40 stesen minyak pelbagai jenama menyerahkan operasi mereka sejak pelaksanaan mekanisme penetapan harga bulanan pada Disember 2014, dan lebih banyak lagi sejak penetapan harga mingguan diperkenalkan 1 April lalu.

“Saya nak bagi contoh di kampung saya di Selama seseorang mengusahakan (stesen minyak) Caltex. Stesen itu maju. Kenapa? Dia buka cafe, buka dobi, macam-macam aktiviti yang dia lakukan. Saya rasa dia antara pengusaha yang berjaya di kampung saya.”

“Jangan hanya nak menunggu minyak itu sahaja,” katanya.

Surau Taman Austin Megalah, letak banner 'Jangan halang lalu lintas'




 
Kain rentang dinaikkan di luar sebuah surau di Johor Baru bagi menggesa jemaah yang menunaikan solat Jumaat di situ agar meletak kenderaan secara teratur dan tidak menghalang lalu lintas.

Jumaat lepas, beberapa jemaah surau ini menjadi berita utama apabila seorang lelaki diserang akibat membunyikan hon semasa solat Jumaat apabila keretanya dihalang oleh kenderaan yang diletakkan di kawasan itu.

Video mengenai kejadian itu tersebar luas di media sosial.

Polis menahan beberapa lelaki yang berkaitan dengan kes itu, manakala pemandu tersebut juga telah memohon maaf.


Menurut laporan NST Online, walaupun kenderaan diletakkan di kedua-dua belah jalan raya tengah hari ini, trafik di kawasan itu tidak terjejas.

Selain itu, empat anggota Rela turut ditempatkan bagi mengawal lalu lintas.

Remaja Lawan Arus Bebas Dan Terlepas Dari Tuduhan Mengambil Dadah



BUTTERWORTH: Seorang ramaja perempuan berusia 19 tahun yang sebelum ini menjadi tular memandu melawan arus dalam kejadian 15 Mac lalu telah dibebaskan dan dilepaskan daripada pertuduhan mengambil dadah di Mahkamah Majistret di sini pagi ini, lapor Utusan Malaysia.

Keputusan tersebut telah dibuat oleh Majistret Jamaliah Abd. Manap selepas pihak mahkamah telah mendapati keputusan ujian air kencing tertuduh, Ng Pei Ven negatif, mahkamah juga mengarakan supaya wang jaminan berjumlah RM5,000 dipulangkan.

Bagaimanapun, perbicaraan dan pendakwaan sebenarnya tidak tamat di situ sahaja kerana pada 5 Julai pula, sebutan kes atas pertuduhan kedua iaitu memandu di bawah pengaruh dadah sehingga menyebabkan kematian akan disebut semula.

Dalam kejadian sebelum ini, tertuduh yang juga model sambilan didakwa memandu melawan arus di Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS) di sini sehingga terbabit dalam kemalangan yang membunuh seorang pemandu, Mohamad Fandi Rosli. 

Blogger Umno dedah penipuan Cabutan Bertuah Umno di Stadium Bukit Jalil

   

RUPA-RUPANYA berlaku penipuan di dalam penganjuran Cabutan Bertuah di Stadium Bukit Jalil semalam yang dianjurkan bagi 'mengumpan' ahli-ahli Umno supaya hadir beramai-ramai ke Perhimpunan 71 Tahun Umno itu.

BACA JUGA — Punca ahli-ahli Umno jerit 'boo' ketika Najib potong kek

Perkara itu didedahkan oleh salah seorang blogger veteran Umno, melalui laman facebook miliknya Azmi Ibrahim.



Difahamkan, antara syarat-syarat kelayakan untuk menyertai cabutan bertuah yang menawarkan hadiah lumayan itu ialah WAJIB HADIR KE STADIUM BUKIT JALIL, kerana cabutan melalui undian akan DILAKUKAN DI DALAM STADIUM BUKIT JALIL.

Namun rupa-rupanya, nama-nama pemenang bagi hadiah-hadiah lumayan cabutan bertuah berupa kereta Proton Perdana Accord dan juga motorsikal Modenas, didakwa sudah berada dalam simpanan penganjur sejak dua hari awal.

Perkara ini sekaligus menjawab persoalan ramai ahli-ahli Umno yang hadir di Stadium Bukit Jalil semalam, tentang mengapa tiada cabutan bertuah dijalankan dalam stadium?



Azmi turut mendedahkan sekeping gambar senarai nama-nama pemenang cabutan bertuah lengkap dengan butiran diri termasuk nombor kad pengenalan, nombor telefon dan juga nombor ahli Umno.

Gambar ini seterusnya menjadi viral di media sosial sekaligus menerima pelbagai reaksi orang ramai.

Antara yang menarik perhatian ialah status Ahli Parlimen Bukit Katil, YB Shamsul Iskandar Mohd Akin dalam kiriman di facebook rasminya turut menyindir tentang penipuan itu.



"P/S: Cabutan bertuah jenis apa ni, dua hari awal sudah ada nama pemenang?" soalnya dalam nada menyindir.

Kalau kita lihat nampaknya hanya kroni-kroni pimpinan atasan Umno sahaja yang berjaya menerima hadiah lumayan cabutan bertuah tersebut.

Penyokong dan ahli Umno bawahan cukuplah setakat dapat dengar amanat Presiden Umno selain dibekalkan dengan RM50. Tidak termasuk ramai mahasiswa UiTM yang diperdaya dan dipaksa hadir ke himpunan tersebut bagi mendapatkan markah kehadiran kokurikulum.


Pelajat UiTM Mengaku dikerah ke acara Umno Cara 'KOTOR'

 
Semalam merupakan ulang tahun Umno yang ke-71. Dalam ribuan hadirin yang menghadiri upacara penuh bersejarah itu, siapa sangka ada hati yang terluka.

Itulah yang dihadapi oleh sesetengah mahasiswa Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang pada awalnya didakwa dimaklumkan mereka diwajibkan hadir ke “Program Sukarelawan Patriotisme Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur.

Seawal jam 10 pagi sebanyak 110 buah bas dengan ke muatan 44 orang mahasiswa mereka bergerak ke Bukit Jalil secara berperingkat, namun setibanya di situ, tiada program seperti yang dimaklumkan sebaliknya ia adalah sambutan ulang tahun Umno yang ke-71.

Menurut mahasiswa yang hanya mahu dikenali sebagai Syafiq, UiTM mewajibkan mahasiswa yang mengikuti kelas kokurikulum untuk menghadiri program itu dan sekiranya ingkar, mereka akan diambil tindakan.

“Pihak UiTM kata ini program sukarelawan tapi kami kena tipu. kami datang dari pagi lagi duduk bawah pokok, dah dua kali periksa darah dan sekarang duduk balik bawah pokok.

“Sekarang ni dah letih sangat, tak tahu nak buat apa-apa dah sekarang ni,” katanya kepada Malaysiakini.



Seorang anggota lembaga pengarah UiTM Datuk Irmohizam Ibrahim menyifatkan dakwaan itu sebagai “fitnah” yang boleh mencemarkan nama institusi itu.

Sementara Ketua Penerangan Umno Tan Sri Annuar Musa juga dilapor menafikan dakwaan itu, dengan berkata sambutan malam tadi "terbuka" kepada sesiapa yang berminat.

Ia bagaimanapun selari dengan dakwaan Pemuda PKR dan Pemuda DAP yang mendedahkan dakwaan rakaman skrin WhatsApp dan surat menyurat berkaitan.

Kesemua mahasiswa yang ditemui Malaysiakini semalam enggan nama penuh mereka disiarkan.

'Kami ada parti sendiri'

Mahasiswa yang mahu dikenali sebagai Razak pula mempersoalkan mengapa kerajaan sebelum ini melaungkan mahasiswa tidak boleh terlibat dengan politik namun bertindak sebaliknya.

“Sudahlah macam program yang dia kata pada awalnya itu tak ada. Saya rasa program hari ni kurang sesuai, sebab kerajaan kata pelajar tak boleh terlibat dengan politik tapi ini dah lain dah ni,” katanya.

Bagi Ismail, UiTM tidak boleh memaksa pelajar yang sudah berusia 21 tahun ke atas ke program Umno memandangkan mereka sudah boleh mengundi.

“Kami dah berusia 21 tahun, tak bolehlah paksa macam ini. Kami pun ada parti yang kami pilih dan lebih-lebih lagi undi ini rahsia,” kesalnya.



Namun lain pula yang dihadapi oleh pelajar sebuah kolej apabila mereka pada awalnya hanya diberitahu untuk hadir ke program “Kadet Pispa” dalam program sukarelawan bersama menteri.

Menurut pelajar yang mahu dikenali sebagai Faiz, beliau dan rakan-rakannya tidak menyangka akan dikerah ke program ulang tahun Umno.

Katanya, ketika dalam perjalanan ke Bukit Jalil hari ini, seorang lelaki yang memperkenalkan diri sebagai urus setia majlis ulang tahun Umno ke-71 tiba-tiba memberi baju parti yang berwarna merah untuk dipakai.

Malah lelaki tersebut turut mengingatkan semua pelajar supaya tidak mengambil gambar dengan memakai baju Umno serta memuat naiknya di laman sosial.

“Pada awalnya dia kata datang program lain, tapi rupanya program Umno. Kami dari pagi lagi ini, penat sangat dah dan tak tahu dah nak pergi mana, kalau tahu program macam ini kami tak datang,” katanya yang mendakwa dibekalkan wang sebanyak RM10 setiap seorang.

Pelajar tahfiz baca Yasin

Selain mahasiswa turut kelihatan juga pelajar tahfiz yang berusia dalam lingkungan 13 tahun yang turut diawasi oleh gurunya.

Menurut Ketua warden Sekolah Tahfiz Imtiyaz Ulul Albab Alor Gajah Melaka, Anuar Ismail kedatangan seramai 230 pelajarnya yang berusia 13,14 dan 16 tahun itu sekadar menghadiri undangan dari Rimbalan Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.



Katanya, mereka dipanggil untuk membacakan Yasin sempena Nisfu Syaban dan menafikan terlibat dengan politik.

“Kita tak terlibat dengan politik, kita datang untuk baca yasin sebab Nisfu Syaban. Bagi saya kita tak boleh campur aduk politik, ini jemputan Datuk Seri Ahmad Zahid nak sambut Nisfu Syaban,” katanya yang menambah tidak memaklumkan kepada ibu bapa pelajar itu.

Mengikut tinjauan Malaysiakini, pelajar-pelajar ini hanya duduk berkeliaran sejak tengah hari tadi sebelum menunggu kedatangan Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak.

Pengunjung ke acara itu berpeluang membawa pulang hadiah cabutan bertuah termasuk kereta yang semuanya berjumlah hampir RM1 juta.

Malaysiakini sedang cuba mendapatkan reaksi Umno berkaitan perkara ini.

Al-Qur’an Tidak Larang Homoseksual – Afiq M Noor

 PUTRAJAYA: Peguam Muhammad Afiq Mohamad Noor mendakwa bahawa perbuatan homoseksual tidak salah. Ini kerana menurutnya, tidak terdapat sebarang nas daripada Al-Qur’an mahupun hadith yang ditemui berkenaan hukum hubungan homoseksual. Hukum yang wujud di dalam Al-Qur’an dan hadith hanyalah hukum untuk perbuatan liwat.

“Bila kita menyebut tentang LGBT, secara automatik, ramai di antara kita akan pergi kepada cerita Nabi Luth dan kaum dia (kaum Sadum), yang mana berdasarkan ayat Qur’an, dalam surah Al-A’raf ayat 80, yang menceritakan tentang kaum Nabi Luth, أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ.”

“Fahisyah ini perbuatan keji dan keburukan yang menyebabkan Allah S.W.T melaknat golongan gay dan homoseksual ini adalah berpunca daripada surah ini. Inilah sumbernya. Di dalam hadith, tidak ada satupun yang menyatakan tentang hukum homoseksual secara jelas.”  

Mantan Penolong Pengurus Sisters in Islam (SIS) merangkap peguam yang pernah mewakili kes Datuk Seri Anwar Ibrahim ini berkata lagi, dalam kitab Al Muhalla karya Ibnu Hizmin, beliau telah mengkritik majoriti golongan ahli tafsir yang menisbahkan ayat tentang kaum Nabi Luth (kaum Sadum) sebagai dalil pengharaman kepada perbuatan homoseksual.

Menurut Ibnu Hizmin, Allah S.W.T tidak pernah melaknat kaum Nabi Luth kerana liwat. Tetapi, Allah melaknat kaum Nabi Luth atas sebab bangkangan mereka kepada rasul. Mereka (kaum Sadum) menggunakan seks (liwat) sebagai alat untuk menindas. “Zaman itu bukan sodomy suka sama suka, yang lebih tepatnya adalah dengan rape (rogol) ataupun assault (serangan).

Macam yang berlaku di Abu ‘Arid, menggunakan seks sebagai kekerasan, sebagai alat untuk menindas, sebagai bangkangan kepada nabi (Luth).” Tambah Afiq lagi, dalam kisah Nabi Luth, Allah tidak menghukum golongan lelaki sahaja, bahkan golongan wanita juga turut dihukum, seperti isteri Nabi Luth.

“Dalam cerita Nabi Luth, adakah semua orang yang dihukum? Adakah semua yang dihukum laki-laki sebab perbuatan alfahisyah? Kalau kita setuju dengan at-Thobari, alfahisyah ini adalah perbuatan liwat. Tidak. Dalam Al-Qur’an, Allah rekodkan, isteri dia (Nabi Luth) juga dihukum.”

Read more at: Menara.my

Pelajar UiTM Disuruh Menyanyi Lagu 'Love Najib' pada Sambutan Ulang Tahun Umno



Sambutan ulang tahun ke-71 Umno dikatakan yang terbesar pernah diadakan. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 11 Mei, 2017.

SAMBUTAN ulang tahun Umno ke-71 yang dijadualkan berlangsung di Stadium Bukit Jalil hari ini turut dihadiri pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang menerima arahan wajib hadir.

The Malaysian Insight difahamkan pelajar tersebut merupakan pelajar kokurikulum  tahun satu hingga tiga, serta turut melibatkan pelajar badan beruniform tahun satu.

Seorang pelajar UiTM Shah Alam yang tidak mahu mendedahkan namanya berkata arahan untuk menghadiri acara ini datangnya daripada pengurusan tertinggi universiti.

"Kami dapat arahan ini masa (pada hari) Selasa dan Rabu yang kata kami wajib hadir sebagai sukarelawan," katanya semasa ditemui di stadium hari ini.


Pelajar itu mendakwa arahan tersebut di hantar menerusi aplikasi whatsapp sambil menunjukkan kiriman pesanan tersebut kepada The Malaysian Insight.

Bagaimanapun, pelajar tahun satu itu berkata setakat ini mereka tidak diberikan sebarang tugas.

"Tidak ada pulak, tidak ada susun kerusi ke apa, apa ke jadi kita cuma jalan- jalan di sini."

Tambahnya lagi, mereka juga diberi pengecualian kuliah selain dijanjikan sijil sukarelawan. Makan minum akan turut disediakan seperti dinyatakan dalam kiriman whatsapp tersebut.
Sementara itu sekumpulan pelajar UiTM yang ditemui The Malaysian Insight merungut kerana dipaksa hadir

"Kita cuma dapat arahan wajib datang, jadi kita datang, kata diberi makan minum kupon tapi kami tak dapat apa-apa pun.

"Dari pagi tadi kami tunggu dan duduk tak buat apa- apa, kami macam nak balik," kata mereka yang enggan memberikan nama.

Ada juga pelajar UiTM yang enggan memberi komen apabila ditanya dan memberi alasan tidak dibenarkan menjawab soalan media.

"Kita cuma pelajar kak, ini arahan daripada universiti kita tak boleh bercakap, " kata pelajar itu.

Selain itu, pelajar juga memberitahu The Malaysian Insight yang mereka terpaksa menunggu sehingga jam 11.30 malam dan tidak dibenarkan pulang kerana perlu menandatangani kehadiran.

"Kita nak balik tadi, tapi kawan kata tak boleh sebab ada ada tandatangan kehadiran, kalau kita balik takut dianggap ponteng," keluh kumpulan pelajar terbabit.

Difahamkan sebanyak 110 buah bas membawa pelajar UiTM untuk menghadiri sambutan ulang tahun Umno berada di Stadium Bukit Jalil sejak jam 10 pagi.

Sambutan ulang tahun 71 tahun Umno ini dikatakan acara terbesar pernah dianjurkan setakat ini. Antara acara yang dirancang ialah cabutan bertuah RM1 juta kepada ahli Umno. – 11 Mei, 2017.