Monday 27 February 2017

Petronas Jual 50% saham Kem Rapid Pengerang yang bernilai USD27bilion kepada Aramco Saudi?


KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Isnin mengumumkan bahawa Saudi Arabia syarikat minyak negeri Aramco Arab Saudi akan melabur US$7bil (RM31bil) ke dalam sebuah kilang penapisan minyak dan projek petrokimia di Johor.

Najib berkata keputusan itu telah dibuat sebelum tengah hari pada Isnin selepas perbincangan antara eksekutif tertinggi dari syarikat tenaga milik negeri Petroliam Nasional Bhd (Petronas) Aramco and Malaysia Saudi, penaja US$27bil projek Refinery and Petrochemical Integrated Development.

"Ini ialah satu pelaburan penting dan lebih banyak butiran akan diumumkan esok," Najib berkata di persidangan berita ringkas selepas menganjurkan satu majlis makan tengah hari kerajaan untuk Raja Arab Saudi Salman dan rombongannya.

"Saya hanya ingin mengenalpasti bahawa perjanjian telah dicapai dan Raja Salman berpuas hati bahawa perjanjian akan ditandatangani esok,(hari ini)" Najib berkata.

Projek RAPID, terletak di Pengerang di Johor, dijangka bermula pada operasi dalam suku pertama 2019. Pesat akan mengandungi sebuah kilang penapisan minyak 300,000 tong setiap hari dan satu kompleks petrokimia dengan satu kapasiti pengeluaran 7.7 juta tan metrik. Kompleks adalah di samping tapak simpanan minyak yang sedia ada di Pengerang.

Tahun lepas, Petronas cari cadangan untuk pinjaman US$7.2bil untuk projek, dengan jaminan-jaminan berasingan dari syarikat dan Aramco, Thomson Reuters IFR menyatakan pada Jun. - Reuters

Hari ini kita menyaksikan satu lagi episod sedih apabila Petronas menjual 50% saham Kem Rapid Pengerang yang bernilai USD27 bilion kepada Aramco Saudi.
Satu demi satu harta negara tergadai. Semua hanya kerana nak memuaskan nafsu seorang kleptokrat yang tak kenal puas.
#undiPH
#SelamatkanMalaysia.

Ini tujuan kedatangan Raja Arab...
Najib jual saham Petronas..
Habis harta negara Najib jual                      



EmoticonEmoticon