Saturday 28 January 2017

Kakitangan Awam Kini Sudah Tak Dapat Perlindungan Hospital Kerajaan?

Bos besar gomen Mila Fahmi boleh buat komen tak dan pengesahan mengikut pekeliling yang sebenarnya bagi pekerja goverment:


***************************************
KAKITANGAN AWAM PUN TAK DAPAT COVERAGE DI HOSPITAL GOMEN RUPANYA?!!

Saya terpanggil untuk share topik perbualan dengan klien saya seorang guru pagi tadi. For info, klien saya ni baru menjalani pembedahan minor di kedua belah tangan 3 minggu lepas di Hospital Pantai, Ipoh. Kos pembedahan hampir mencecah RM10,000, PruBSN yang bayarkan.

Topik perbualan lebih kepada kos perubatan yang meningkat secara mendadak sejak 2 tahun ni yang agak membimbangkan.

Saya saja petik satu ayat
"Kakitangan kerajaan macam cikgu takpelah. Free kan kalau masuk hospital gomen. Jadi takdelah risau sangat."

Sekali terus ayat tu klien saya potong
"Free?! Siapa cakap free? Kena bayar la. Potong gaji tau kalau yang baru berkhidmat. Kalau senior biasanya kena sign satu form tanda setuju tolak graduiti masa pencen nanti. Siapa cakap free?! Sekarang mana ada benda free."

Saya mencelah buat-buat terkejut
"Eh yeke cikgu? Saya ingat semua staf gomen dapat free service. Kena bayar juga rupanya."

Klien membalas
"Siapa yang main buta tuli sign surat GL tanpa baca pastu cakap free tu memang kesian le. Perasan benda tu free. Satgi dah pencen graduiti lebuh. Itulah sebab saya ambil insurans. Mudah. Tak payah bergantung pada gomen yang tak menentu."




EmoticonEmoticon