Wednesday 4 January 2017

3 bulan SPRM intip KSU KKLW Datuk Mohd Arif


SUBANG JAYA, 6 Rabiulakhir 1438H, Khamis – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah mengintip Ketua Setiausaha Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW), Datuk Mohd Arif Ab Rahman selama tiga bulan sebelum bertindak menahannya.

SPRM berjaya menemukan jongkong emas, 150 beg tangan mewah, jam tangan berjenama dan mata wang asing di rumahnya yang terletak di USJ3, Subang Jaya, selama 12 jam.

Bar emas dan mata wang Australia dan Euro yang dirampas dianggarkan bernilai RM3 juta.

Manakala beg tangan berjenama yang ditemukan adalah dari jenama seperti Chanel, Hermes, Dior, Louis Vuitton dan Gucci.

Harga untuk beberapa beg ini terdiri daripada RM7,000 kepada RM100,000 setiap satu.

Ketika dihubungi The Star, Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM (Operasi), Datuk Azam Baki mengesahkan penahanan Mohd Arif, 59, dan anak lelaki berusia 29 tahun di rumah mereka 8 pagi semalam.

Beliau berkata, kes itu disiasat kerana penyalahgunaan kuasa, rasuah dan pengubahan wang haram.

SPRM dikatakan menyiasat sama ada semua lawatan Arif ke luar negara dan perbelanjaan lain dibiaya oleh “individu tertentu”.

Menurut sumber, Mohd Arif baru sahaja pulang dari lawatan golf ke Amerika Syarikat.

“Lebih suspek akan dipanggil tidak lama lagi untuk membantu siasatan,” kata Azam.

Difahamkan bahawa SPRM sedang menyiasat 38 akaun simpanan dan semasa dan sekurang-kurangnya tiga peti simpanan di beberapa bank yang berkaitan dengan kes itu.

Siasatan ini juga meliputi beberapa bidang tanah.

Mohd Arif telah dilantik ke jawatan kementerian pada 16 Oktober, 2015. Beliau juga adalah ahli lembaga syarikat berkaitan kerajaan.

Sebelum itu, beliau juga pernah berkhidmat sebagai setiausaha agung di kementerian lain dan merupakan Timbalan Pegawai Kewangan Setiausaha Agung dan negeri.

Beliau menyertai perkhidmatan awam pada tahun 1981 sebagai Pegawai Tadbir Diplomatik dan adalah graduan Universiti Malaya.

Beliau bersama dua anaknya ditahan reman tujuh hari bagi membantu siasatan menyalahgunakan kuasa jawatan dan kedudukannya untuk menerima rasuah.

Majistret Nik Isfahanie Tasnim Wan Ab Rahman membenarkan permohonan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menahan KSU yang berumur 59 tahun itu bermula hari ini sehingga 11 Jan.


EmoticonEmoticon